KERTAS KERJA PEMBUKAAN RESTORAN
1. Pengenalan
Kertas kerja ini bertujuan untuk membentangkan pelan perniagaan bagi pembukaan sebuah restoran berskala sederhana. Restoran ini akan menampilkan konsep mesra keluarga, menawarkan makanan tempatan yang digemari ramai serta beroperasi di premis berkeluasan 20 kaki x 70 kaki.
---
2. Spesifikasi Premis dan Tenaga Kerja
2.1 Sewa Premis
Butiran Kos Sebulan (RM)
Sewa Kedai (20x70 kaki) RM3,000
2.2 Gaji / Tenaga Kerja:
1 Pengurus
1 Cashier
1 Tukang Masak
1 Pembuat Air
2 Helper (Pelayan/Bantuan Dapur)
Kos Operasi Bulanan (Terperinci)
Gaji Pekerja
Jawatan Bilangan Gaji Seorang (RM) Jumlah (RM)
Pengurus 1 RM2,000 RM2,000
Cashier 1 RM1,500 RM1,500
Tukang Masak 1 RM2,200 RM2,200
Pembuat Air 1 RM1,500 RM1,500
Helper / Pelayan 2 RM1,300 RM2,600
Jumlah Gaji 6 RM9,800
---
3. Utiliti
Jenis Bil Anggaran (RM)
Elektrik RM1,000
Air RM300
Internet & Sistem POS RM200
Jumlah Utiliti RM1,500
---
4. Kos Lain-lain Operasi
Perkara Kos Anggaran (RM)
Penyelenggaraan peralatan RM300
Pembersihan & sanitasi RM200
Transport & logistik RM200
Jumlah Kos Lain-lain RM700
---
5. Jumlah Keseluruhan Kos Operasi Bulanan
Modal Pusingan 1 Bulan
Komponen Jumlah (RM)
Gaji Pekerja (2.2) RM9,800
Sewa Premis (2.1) RM3,000
Bil Utiliti (3) RM1,500
Kos Lain-lain (4) RM700
Jumlah Keseluruhan RM15,000
---
6. Kos Permulaan (Anggaran)
6.1 Kos Peralatan dan Stok Awal
Perkara Kuantiti Anggaran Kos
Keluasan: 20 kaki x 70 kaki
Jumlah Meja: 30
Jumlah Kerusi: 120
Dapur & Peralatan Masak 1 set RM6,000
Meja (30) + Kerusi (120) - RM7,000
Peti Ais & Chiller 1-2 unit RM3,000
Peralatan Air & Kaunter - RM2,000
Stok Awal Bahan Mentah - RM5,000
Pinggan mangkuk/sudu dll - RM1,500
Jumlah RM24,500
---
6.2 Kos Pemasaran & Promosi
Item Kos Anggaran
Signboard & Banner RM1,000
Bunting & Flyers RM500
Promosi FB/TikTok/IG Ads RM1,000
Pembukaan Grand Opening RM500
Jumlah RM3,000
---
7. Ringkasan Kos Permulaan
Komponen Kos
Kos Peralatan & Stok Awal (6.1) RM24,500
Kos Pemasaran (6.2) RM3,000
Kos Operasi (Modal Pusingan 1 Bulan) (5) RM15,000
Jumlah Keseluruhan Di Perlukan RM42,500
---
8. Sasaran Jualan dan Keuntungan
Sasaran jualan harian: RM2,000
Kos sehari (Anggaran) 40% ( RM800 )
Keuntungan kasar disasarkan (Kos Operasi) 30% ( RM600 )
Simpanan harian: 30% (RM600)
Jumlah : RM2,000
Operasi bulanan (25 hari):
Jualan bulanan: RM2,000 x 25 = RM50,000
Untung kasar (Cover Kos Operasi) 30% x RM50,000 = RM15,000
9. Pelan Untung & Simpanan Bulanan
Komponen Nilai
Jualan Harian RM2,000
Kos Operasi Harian RM600
Untung Harian RM600
Operasi Bulanan (25 hari)
Untung Kasar Bulanan RM15,000
Simpanan Bulanan RM15,000
---
10. Strategi Menu & Jualan
10.1 Cadangan Menu Baru (Tinggi Margin)
Menu Harga Jual Kos Anggaran Untung
Menu Set A RM15.90 RM5.00 RM10.90 (~68%)
Menu Set B RM10.00 RM3.50 RM6.50 (~65%)
Mee Goreng RM6.00 RM2.00 RM4.00
Cek Mek Molek RM5.00 RM1.50 RM3.50
Air Milo RM3.50 RM1.20 RM2.30
---
11. Strategi Sasaran Jualan
11.1 Contoh Kombo Harian untuk Capai RM2,000 (Produk):
Produk Harga Jualan Sehari Jumlah
Menu Set A (FIF) RM15.90 80 pax RM1,272
Menu Set B (FD) RM10.00 50 pax RM500
Minuman (Crose Sale) RM3.50 65 pax RM228
Jumlah RM2,000
Anggaran Pelanggan Sehari: ±135 orang
---
11.2. Sasaran Jualan Berdasarkan Peak Hour (Full house)
Ada 2 Masa Full House (Ada 120 kerusi)
Target Setiap Peak Hour Akan Penuh 100 kerusi.
7am - 9am = 100 Kerusi x RM10 = RM1200
12pm - 2pm = 100 Kerusi x RM10 = RM1200
Jumlah = RM2000
11.3. Sasaran Jualan Berdasarkan (Sistem Open Order)
Buatkan 2 ke 3 menu untuk Agen membuat jualan. (Memberi pendapatan tambahan)
Contoh Menu:
Mee Kari Special RM15
Nasi Beriani Kambing RM15
Spaghetti Bolognese RM15
Target Peserta = Suri Rumah.
Target Bilangan Peserta = 7 Orang (20 Order) @ 14 Orang (10 Order)
Target Pendapatan Peserta Sehari = RM50 Sehari
Untung Peserta Perorder RM2.50
Jadi seorang Peserta kena menjual sebanyak 20 order
Jika satu menu atau order RM15 X 20 order = RM300 Sale Seorang
jadi Jika 7 Peserta = RM300 X 7 Org = RM2100 Sale Sehari
masukkan data pendapatan rider sekali
11.4. Sasaran Jualan Berdasarkan (P-Healing)
masukkan data
11.3. Sasaran Jualan Berdasarkan (frozen food) (Crose Sale)
Buatkan Produk frozen (Jual Offline / Online)
Produk:
Mek Comel RM12 sepeket
Bebola Ubi RM12 sepeket
Keria Ubi RM12 sepeket
Buatkan pakej 3 peket RM30 satu set
Jual 67 Set sehari.
67 set X RM30 = RM2010
12. Pelan Pemasaran
masukkan data
13. Template Rekod Harian
Tarikh
Jumlah Pelanggan
Jumlah Jualan
Kos Operasi Harian
Untung Bersih
Simpanan Harian
Stok Digunakan
Catatan Kehadiran Pekerja
---
14. Cadangan Tindakan / Pelan Tindakan
Minggu Fokus Utama
1 Persiapan lokasi, beli peralatan
2 Ujian menu, latihan pekerja
3 Promosi pra-pembukaan, tempahan awal
4 Grand Opening, pantau jualan harian
5–8 Penambahbaikan menu & operasi