Kertas Kerja

KERTAS KERJA PEMBUKAAN RESTORAN

1. Pengenalan

Kertas kerja ini bertujuan untuk membentangkan pelan perniagaan bagi pembukaan sebuah restoran berskala sederhana. Restoran ini akan menampilkan konsep mesra keluarga, menawarkan makanan tempatan yang digemari ramai serta beroperasi di premis berkeluasan 20 kaki x 70 kaki.


---

2. Spesifikasi Premis dan Tenaga Kerja

2.1 Sewa Premis

Butiran Kos Sebulan (RM)

Sewa Kedai (20x70 kaki) RM3,000


2.2 Gaji / Tenaga Kerja:

1 Pengurus

1 Cashier

1 Tukang Masak

1 Pembuat Air

2 Helper (Pelayan/Bantuan Dapur)

Kos Operasi Bulanan (Terperinci)

Gaji Pekerja

Jawatan                         Bilangan                         Gaji Seorang (RM)                             Jumlah (RM)

Pengurus                             1                             RM2,000                                         RM2,000
Cashier                                 1                             RM1,500                                         RM1,500
Tukang Masak                 1                             RM2,200                                         RM2,200
Pembuat Air                         1                             RM1,500                                         RM1,500
Helper / Pelayan                 2                             RM1,300                                         RM2,600
Jumlah Gaji                         6                                                                                 RM9,800


---

3. Utiliti

Jenis Bil Anggaran (RM)

Elektrik                                     RM1,000
Air                                             RM300
Internet & Sistem POS             RM200
Jumlah Utiliti                             RM1,500



---

4. Kos Lain-lain Operasi

Perkara Kos Anggaran (RM)

Penyelenggaraan peralatan                                                             RM300
Pembersihan & sanitasi                                                                 RM200
Transport & logistik                                                                 RM200
Jumlah Kos Lain-lain                                                                 RM700



---

5. Jumlah Keseluruhan Kos Operasi Bulanan
Modal Pusingan 1 Bulan

Komponen                         Jumlah (RM)

Gaji Pekerja  (2.2)               RM9,800
Sewa Premis (2.1)                 RM3,000
Bil Utiliti       (3)                       RM1,500
Kos Lain-lain (4)                   RM700
Jumlah Keseluruhan         RM15,000




---

6. Kos Permulaan (Anggaran)

6.1 Kos Peralatan dan Stok Awal

Perkara Kuantiti Anggaran Kos
Keluasan: 20 kaki x 70 kaki

Jumlah Meja: 30

Jumlah Kerusi: 120

Dapur & Peralatan Masak 1 set                                     RM6,000
Meja (30) + Kerusi (120) -                                             RM7,000
Peti Ais & Chiller 1-2 unit                                               RM3,000
Peralatan Air & Kaunter -                                               RM2,000
Stok Awal Bahan Mentah -                                            RM5,000
Pinggan mangkuk/sudu dll -                                          RM1,500
Jumlah                                                                          RM24,500



---

6.2 Kos Pemasaran & Promosi

Item Kos Anggaran

Signboard & Banner                                                     RM1,000
Bunting & Flyers                                                          RM500
Promosi FB/TikTok/IG Ads                                            RM1,000
Pembukaan Grand Opening                                         RM500
Jumlah                                                                         RM3,000



---

7. Ringkasan Kos Permulaan

Komponen Kos

Kos Peralatan & Stok Awal    (6.1)                             RM24,500
Kos Pemasaran  (6.2)                                                RM3,000
Kos Operasi (Modal Pusingan 1 Bulan)   (5)             RM15,000
Jumlah Keseluruhan  Di Perlukan         RM42,500



---
8. Sasaran Jualan dan Keuntungan

Sasaran jualan harian:                                                 RM2,000

Kos sehari (Anggaran)                                                  40% ( RM800 )

Keuntungan kasar disasarkan (Kos Operasi)               30% ( RM600 )

Simpanan harian:                                                         30%  (RM600)

Jumlah :                                                                        RM2,000

Operasi bulanan (25 hari):

Jualan bulanan:                           RM2,000 x 25 = RM50,000

Untung kasar (Cover Kos Operasi)                       30% x RM50,000 = RM15,000


9. Pelan Untung & Simpanan Bulanan

Komponen Nilai

Jualan Harian                                                     RM2,000
Kos Operasi Harian                                            RM600
Untung Harian                                                            RM600
Operasi Bulanan                                                 (25 hari) 
Untung Kasar Bulanan                                      RM15,000
Simpanan Bulanan                                             RM15,000



---

10. Strategi Menu & Jualan

10.1 Cadangan Menu Baru (Tinggi Margin)

Menu                             Harga Jual             Kos                 Anggaran Untung

Menu Set A                    RM15.90                RM5.00                 RM10.90 (~68%)
Menu Set B                    RM10.00               RM3.50                 RM6.50 (~65%)
Mee Goreng                   RM6.00                  RM2.00                     RM4.00
Cek Mek Molek             RM5.00                  RM1.50                       RM3.50
Air Milo                          RM3.50                  RM1.20                     RM2.30



---

11. Strategi Sasaran Jualan 

11.1 Contoh Kombo Harian untuk Capai RM2,000 (Produk):

Produk                                         Harga                 Jualan Sehari                 Jumlah

Menu Set A  (FIF)                        RM15.90                 80 pax                         RM1,272
Menu Set B  (FD)                        RM10.00                 50 pax                         RM500
Minuman (Crose Sale)                RM3.50                   65 pax                         RM228

Jumlah                                                                                    RM2,000


Anggaran Pelanggan Sehari: ±135 orang


---
11.2. Sasaran Jualan Berdasarkan Peak Hour (Full house)

Ada 2 Masa Full House (Ada 120 kerusi)

Target Setiap Peak Hour Akan Penuh 100 kerusi.

7am - 9am  =  100 Kerusi x RM10 = RM1200

12pm - 2pm = 100 Kerusi x RM10 = RM1200

Jumlah                                           =  RM2000 


11.3. Sasaran Jualan Berdasarkan (Sistem Open Order)

Buatkan 2 ke 3 menu untuk Agen membuat jualan. (Memberi pendapatan tambahan)

Contoh Menu:

Mee Kari Special                     RM15
Nasi Beriani Kambing              RM15
Spaghetti Bolognese               RM15

Target Peserta = Suri Rumah.
Target Bilangan Peserta = 7 Orang (20 Order) @ 14 Orang (10 Order)
Target Pendapatan Peserta Sehari = RM50 Sehari

Untung Peserta Perorder RM2.50
Jadi seorang Peserta kena menjual sebanyak 20 order

Jika satu menu atau order RM15 X 20 order = RM300 Sale Seorang

jadi Jika 7 Peserta = RM300 X 7 Org = RM2100 Sale Sehari

masukkan data pendapatan rider sekali








11.4. Sasaran Jualan Berdasarkan (P-Healing)

masukkan data







11.3. Sasaran Jualan Berdasarkan (frozen food) (Crose Sale)

Buatkan Produk frozen (Jual Offline / Online)

Produk:

Mek Comel             RM12 sepeket
Bebola Ubi              RM12 sepeket
Keria Ubi                RM12 sepeket

Buatkan pakej 3 peket RM30 satu set
 Jual 67 Set sehari.

67 set X RM30 = RM2010



12. Pelan Pemasaran

masukkan data






13. Template Rekod Harian

Tarikh

Jumlah Pelanggan

Jumlah Jualan

Kos Operasi Harian

Untung Bersih

Simpanan Harian

Stok Digunakan

Catatan Kehadiran Pekerja



---

14. Cadangan Tindakan / Pelan Tindakan

Minggu Fokus Utama

1 Persiapan lokasi, beli peralatan
2 Ujian menu, latihan pekerja
3 Promosi pra-pembukaan, tempahan awal
4 Grand Opening, pantau jualan harian
5–8 Penambahbaikan menu & operasi